Els reis bons de Betlem no son els borbons

178

L’Evangeli de la celebració litúrgica del 6 de gener  explica amb llenguatge simbòlic la presència de tres savis o reis bons a Betlem (Mateu 1, 1-12). No son els borbons.

2.- Hi ha diferències radicals entre uns i altres. Els tres reis bons no tenen cap vinculació històrica, ideològica i institucional amb cap dictadura, tampoc amb la de Francisco Franco. Al contrari, planten cara de manera intel·ligent a un rei dèspota, repressor i sanguinari com Herodes. Els tres reis bons no s’encaminen ni es refugien a Abu Dhabi amb la seva escandalosa opulència. Al contrari, s’encaminen al Betlem marginal, humil, ple d’humanitat. Els tres reis bons tampoc estan empastifats per cap escàndol financer o de faldilles. Al contrari, com explica Joseph Ratzinger / Benet XVI, els tres reis bons “representen la dinàmica d’anar més enllà de si mateixos, intrínseca a les religions, la dinàmica que és recerca de la veritat, recerca del veritable Déu”.

3.-  Els tres reis bons es troben a Betlem amb Jesús, que ja infant ha d’anar amb els seus pares, ai las, a l’exili. A la seva tornada, “l’infant Jesús creixia i s’enfortia, ple de saviesa; i Déu li havia donat el seu favor” (Lluc 2, 40). Jesús actua tota la seva vida proposant les Benaurances, respectant la llibertat de tothom, sense repressió, sense exèrcits, sense imposicions ni discursos amenaçadors.

4.- Aquests elements configuren el que teològicament es coneix com “epifania”, paraula grega que significa la “manifestació” del Déu transcendent i invisible a la humanitat. En una homilia (6 gener 2019), el Papa Francesc explica: “La paraula ‘epifania’ indica ‘la manifestació del Senyor’ a totes les gents representades avui pels mags (reis, savis). Es mostra d’aquesta manera la formosa realitat de Déu que ve per a tots. Tota nació, llengua i poble es acollit i estimat pel ell. El seu símbol és la llum, que arriba a totes parts i les il·lumina”.

Comparteix aquesta entrada