Nadal groc en l’infern del 155

406

“Nadal groc” és un dels articles que es publica a “La llista blava” revista que es portaveu del petit poblet vallesà de Gallifa i del seu santuari

 

1. El Nadal d’enguany és groc. Més groc que mai. El dilema entre el groc de la llibertat o el 155 de la repressió continuarà passi el que passi abans, durant i després de la jornada electoral. La confrontació de l’alliberament i la sobirania de la nació amb el 155 regionalista i de la dependència és mantindrà.

2. Aquesta confrontació política i el Nadal  d’enguany es donen en una Catalunya ocupada i en una Unió Europea desnaturalitzada per una crisi de valors. A Europa trontollen els valors cívics i cristians de la llibertat i la solidaritat. Europa no acull als milers d’immigrants que fugen de la fam i la guerra i que s’ofeguen a la Mediterrània. Europa tolera que les forces policials espanyoles reprimeixin amb duresa a catalans pacífics i desarmats.

3. L’Evangeli de Jesús, que és un missatge lluminós com el groc a favor de la llibertat i la solidaritat, és rebutjat a la pràctica en un estat espanyol i en un continent europeu decadents. Però, malgrat tot,  molts homes i moltes dones de Catalunya, cristians i agnòstics, llueixen el groc de l’alliberament. Com el fruit groc del llimoner i la flor groga de la ginesta.

4. Nadal reviu en aquesta situació estranya i difícil. L’episodi evangèlic del naixement de Jesús, explicat amb llenguatge simbòlic, és o pot ser significatiu pel cor humà. Aquest relat, deixant a banda tòpics ensucrats i prejudicis, mostra que el Déu de Jesús estima la humanitat i el món, es fa humanitat i mon, es compromet amb la humanitat i el món.

5. La lectura dels textos de Lluc i Mateu il·luminen amb groc l’ara i aquí. L’Esperit que cobreix Maria és el mateix que cobreix Jesús i les persones de bona voluntat. Maria prega: “El Senyor derroca els poderosos del soli i exalta els humils; omple de bens els pobres, i els rics se’n tornen sense res”. Davant el Jesús humil i alliberador s’alça el 155 de l’època, que són el dictador Herodes i els seus còmplices. El rei Herodes es va confabular amb els grans sacerdots i els mestres de la llei per buscar la manera de liquidar a Jesús. Herodes estava disposat a tot per imposar la seva llei i mantenir-se en el poder. I ordenà que a Betlem i a la seva rodalia matessin tots els nens de dos anys en avall que un dia podrien ser els seus competidors.

6. En aquest relat també hi ha un exili, en aquest cas a Egipte. I una estelada groguenca. L’estrella que guia uns savis d’Orient en la seva recerca de Jesús.

 

 

 

Comparteix aquesta entrada