No tenim por! Déu no vol por

428

El no a la por ha estat present en el cor de la ciutadania i en els carrers de Catalunya. Per altra banda, sempre val la pena rellegir les consideracions del llibre “La fe cristiana” (CPL Editorial) de Gerd Theissen (1943), teòleg, biblista i pastor alemany

El crit “No tenim por” ha estat multitudinari als carrers de Catalunya davant les accions terroristes perpetrades a Barcelona i Cambrils i davant les actuacions repressives de l’estat espanyol contra el sobiranisme català. La por és un “torbament de l’ànim , especialment sobtós i fort, en presència d’un perill real o imaginari” (Diccionari de la llengua catalana). Les persones i el poble han de vèncer la por si volen ser lliures. Una part de la ciutadania és cristiana. El cristià creu en el Déu de Jesús. El missatge de Jesús presenta un Déu de la llibertat i no vol que els éssers humans i els qui creuen en ell tinguin por. La teologia de l’alliberament continua vigent.

– Carta de Pau als Gàlates 5,1; 13-15: “Crist ens ha alliberat perquè siguem lliures. Així, doncs, manteniu-vos ferms, i no us deixeu sotmetre altra vegada al jou de l’esclavatge!…Vosaltres, germans, heu estat cridats a la llibertat (…) Tota la llei troba la seva plenitud en un sol manament, que és aquest: Estima als altres com a tu mateix. Perquè, si us mossegueu i us devoreu mútuament , penseu que acabareu destruint-vos”.

– Evangeli de Mateu 10, 38-31. Jesús diu als seus deixebles: “No tingueu por dels qui maten el cos però no poden matar l’ànima; temeu més aviat el qui pot fer que l’ànima i el cos és consumeixin a l’infern. ¿No es venen dos ocells per una moneda? Doncs bé, ni un de sol no cau a terra si no ho permet el vostre Pare. I pel que fa a vosaltres, fins i tot els cabells, us té comptats. Per tant, no tingueu por: vosaltres valeu més que tots els ocells”.

– Papa Francesc: “En l’Evangeli d’avui, Jesús assegura tres vegades als seus deixebles dient: ‘No tingueu por No tingueu por’ El Senyor ens segueix dient, com els deia als deixebles del seu temps: ‘No tingueu por’. No oblidin aquesta paraula: sempre, quan tinguem alguna tribulació, alguna persecució, alguna cosa que ens faci patir, escoltem la veu de Jesús en el nostre cor: ‘No tingueu por, No tinguis por: segueix endavant! Jo estic amb tu!’ No tingueu por del qui es burla de vosaltres i us maltracta, i no tingueu por del qui us ignora”.

– Papa Francesc: “Anomenar Déu amb el nom de ‘Pare’ no és en absolut un fet sobre entès. Som conduïts a usar els títols més elevats, que ens semblen més respectuosos de la seva transcendència. En canvi, invocar com ‘Pare’ ens posa en una relació de confiança amb Ell, com un nen que es dirigeix al seu pare, sabent que és estimat i vetlla per ell. Aquesta és la gran revolució que el cristianisme imprimeix en la psicologia religiosa de l’home. El misteri de Déu, que sempre ens fascina i ens fa sentir petits, però no ens fa més por, no ens aixafa, no ens angoixa. Aquesta és una revolució difícil d’acollir en el nostre ànim humà”

– Gerd Theissen (pastor protestant, teòleg, biblista): “En la Reforma la fe es va rebel·lar contra l’autoritat de l’Església. Déu no vol governar per mitjà de la por, sinó alliberar-nos d’aquesta”.

– Gerd Theissen: “Déu ha creat les galàxies llunyanes, però no és lluny.El seu Esperit habita dins de tu”.

– Gerd Theissen: “L’amor en el Nou Testament es torna valor màxim. Fa que un en els altres homes hi descobreixi la imatge de Déu. Déu és amor”.

– Gerd Theissen: “Així és l’experiència religiosa: Déu es fa present i és alhora absent. És una presència absent”.

– Gerd Theissen: “Una sortida del sol ens mou a donar gràcies a Déu de tot. Una petita tristesa dóna motiu de dubtar de tot”.

– Gerd Theissen: “Jesús parlava de Déu amb imatges i paràboles. Ell mateix fou la imatge en la qual és feu visible l’Invisible”.

– Gerd Theissen: “El llenguatge de la Bíblia pot obrir dimensions pregones d’experiència religios. La seva força expressiva és immensa”

– Papa Francesc: “M’agraden molt els bons luterans, els luterans que segueixen de veritat la fe de Jesucrist. Però no m’agraden els catòlics tebis i no m’agraden els luterans tebis. Aquests no m’agraden”.

– Jordi Sánchez (actor): “Sóc creient malgrat l’Església de la meva joventut”

Ramon Tamames (catedràtic d’Economia): “No sé si he trobat Déu, però l’intueixo”

– Yael Adler (dermatòloga alemanya): “En cas de dubte, crec en Déu”

– Michael Webb (arquitecte i i dissenyador anglès): “Sóc ateu, però em podria equivocar”

– Cristóbal Martínez (historiador): “Sóc un cristià escèptic que espera descobrir si hi ha alguna cosa més…”

– Mario Reyes(psicoterapeuta humanista): “Soc un catòlic de filosofia budista”

– Andrew Funk (fundador d’Emprenedors sense Sostre):”Crec que hi ha una cosa més intel·ligent que nosaltres”.

– Teodor Suau (teòleg): “Jesús lliga la fe amb una experiència d’absurd. De fet està dient: si la vostra fe no és capaç d’anar més enllà de l’absurd, de travessar la lògica normal per situar-se en una altra manera de pensar, la del misteri, no és fe. Cal que entengueu que la fe és convicció radical que allò que es desitja des del cor un dia serà real”.

“No tenim por! Déu no vol por”.  Article de la secció “Contrapunts” publicat a la revista “Foc Nou” (número 480)

Comparteix aquesta entrada