Setmana Santa en temps d’eclipsi de Déu

16

La figura i el missatge de Jesús és una proposta creïble i raonable si deixa petjada en la condició humana, si avui és significativa i si interpel·la als homes i les dones del segle XXI.

1. Jesús és comprés a partir de dues característiques que el defineixen. Gerd Theissen escriu a “La fe cristiana”: “Jesús va renovar la possibilitat d’experimentar Déu (…) Durant la seva vida, Jesús es va posar de part dels homes. Va fer aquest mon transparent a la presència de Déu”.

2. La humanitat de Jesús trasbalsa el desordre social establert. Theissen escriu: “Jesús va entrar a Jerusalem per la festa damunt un pollí com a rei antimilitarista sense tropes ni armes. Així protestava contra l’entrada dels romans, que per cada festa entraven a Jerusalem amb cohorts per imposar tranquil·litat i ordre”.

3. L’acció i les gestos de Jesús trasbalsen també el desordre religiós establert. Theissen escriu: “Jesús va instituí la celebració d’un sopar en el pressentiment de la seva mort (…) La vida veritable es troba allà on els homes se sacrifiquen per als altres i no viuen a costa d’altri”.

4. Jesús, ple d’humanitat i sentit de Déu, mort, i mort en creu. Theissen escriu: “Jesús va patir enmig d’un Déu amagat. Va cridar: ‘Déu meu, Déu meu, perquè m’heu abandonat?’ (…) Per la mort de Jesús, Déu ens assegura: no us abandono mai, tampoc en l’eclipsi de Déu”.

5. L’existència és un misteri. Com ho son la infinitud, el sofriment, la mort de la persona estimada, el sentit de Déu. Theissen escriu: “La resurrecció ja s’esdevé ara. Jesús diu: ´jo sóc la resurrecció i la vida. Qui creu en mi, encara que mori, viurà’”.

Comparteix aquesta entrada