El Papa, com cardenal, ja va denunciar els abusos espanyols

245

El Papa Francesc, com cardenal Jorge Bergoglio, ja va denunciar els abusos perpetrats pels conqueridors espanyols a Amèrica.

1. La petició del  president de Mèxic, Andrés Manuel López Obrador, al rei Felipe VI per tal que demani perdó pels abusos comesos pels espanyols a Amèrica ha indignant a les institucions i als partits espanyolistes. Des de Vox al PsoePsc.

2. El Papa Francesc ja va demanar perdó pels crims de la conquesta colonitzadora espanyola. Ho feu en un discurs pronunciat el 9 de juliol del 2015 a Bolivia.

3. Francesc ja havia criticat els abusos espanyols quan era cardenal Jorge Bergoglio en un llibre/entrevista amb Abraham Skorka titulat “Sobre el cielo y la tierra” (editorial Debate). Francesc elogia a Fray Bartolomé de las Casas que escrigué el llibre “Breve relación de la destrucción de las Indias” (1552) on denuncia textualment la crueltat dels espanyols a Amèrica.

4. Sobre el paper de l’Església en la conquesta espanyola, el futur Papa explica a Shorka: “Así como se señalan los abusos de los españoles -porque evidentemente vinieron a hacer negocio en estas tierras, a llevarse el oro- también en la época de la conquista hubo hombres de la Iglesia que se dedicaron a la predicación, a la ayuda, como fray Bartolomé de las Casas, defensor de los indios ante los  atropellos de los conquistadores (…) Fue grande el esfuerzo de promoción que sostuvieron muchos hombres de la Iglesia que no querían entrar en componendas con el poder civil expoliador. Por ejemplo, Roque González, un santo jesuita, se peleó con su hermano, que era algo así como gobernador de la Ciudad de Asunción, por no acordar con la esclavización de los indios. Había una defensa de los indios por parte de los hombres de la Iglesias. Las Reducciones jesuitas son un ejemplo de promoción humana”.

5. Una conclusió dramàtica. El fet que els espanyols no condemnin els abusos comesos ahir contra els drets humans (drets i llibertats de les persones i dels pobles) significa que justifiquen els abusos contra els drets humans (drets i llibertats de les persones i dels pobles) que es cometen avui.

Comparteix aquesta entrada