3. oct, 2014
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El príncipe, el pueblo y Dios

El tercer post censurado en "La Vanguardia" trata de la última visita a Catalunya del entonces príncipe y hoy rey Felipe VI

1. El príncipe Felipe concluyó su estancia de cuatro días en Catalunya en el monasterio de Poblet . Ello tiene ignificado religioso y político . El monasterio es panteón de los reyes de la Corona de Aragón. Poblet está inspirado por la visión del Dios de Jesús que transmite la Iglesia y, al mismo tiempo, desde 1150 está arraigado en la historia y la realidad de Catalunya .

2. El príncipe debería releer, o leer si no lo ha hecho, "Raíces cristianas de Catalunya" (1985) . Este documento emblemático del episcopado catalán analiza la relación entre nación catalana y comunidad eclesial a la luz de la Doctrina Social de la Iglesia católica y de los documentos pontificios.

3. El príncipe sabe que en Poblet está el archivo de Josep Tarradellas , president de la Generalitat de Catalunya. A diferencia de muchos políticos actuales, la Generalitat no procede del franquismo ni de la Constitución de 1978. Tarradellas regresó a Catalunya el 23 de octubre de 1977 como 125 president de la Generalitat . El primer president de la Generalitat fue Berenguer de Cruïlles (1359-1362).

4. El príncipe, creyente o no, tiene el deber en conciencia de estar al servicio del pueblo. ¿A qué parte del pueblo o sociedad civil sirve el príncipe? ¿Escucha a los ciudadanos que de manera democrática, libre y pacífica quieren votar para decidir el futuro de su pueblo? Un tuit tiene mucho éxito en twitter: "El príncipe Felipe estará cuatro días en Catalunya. Ánimo, repite lo que diiste en 1990: “Catalunya será lo que los catalanes quieran que sea".

5. El príncipe debe saber que en esta Catalunya milenaria de raíces cristianas, y también agnósticas, hay cristianos del siglo XXI que se hacen suya la Doctrina Social de la Iglesia católica para mantenerse, en su opinión, fieles a su conciencia y al Dios de Jesús ¿Qué pasa en caso de conflicto entre el Príncipe y la conciencia, entre el rey y Dios?

6. El príncipe puede ser informado de que Agustín Cortés, obispo de Sant Feliu de Llobregat que acoge el monasterio de Montserrat, dedica dos capítulos al conflicto sobre la conciencia en política en su precioso libro "Creer: la fuerza del testimonio" . Explica los casos del arzobispo Tomás Becket y del consejero Tomás Moro. El primero fue asesinado por orden del rey Enrique II. El segundo fue ejecutado por orden del rey Enrique VIII . El obispo Cortés comenta: "La cuestión fundamental es la misma: la lucha en conciencia contra el poder absoluto que pretende someter la Iglesia y ponerla al servicio de los propios intereses con procedimientos tan anti- evangélicos como la mentira, la violencia y el asesinato".

7. El príncipe y los políticos, sean soberanistas catalanes o soberanistas españoles, pueden reflexionar, escuchar y dialogar desde la propia conciencia y respetando la conciencia de los demás. Los católicos, además , pueden orar desde el fondo de la conciencia y de la fe en Tomás Moro. Santo Tomás Moro es el patrón de los políticos católicos.

En la red


2 Comentarios


Andreu Marfull-Pujadas

Benvolgut Oriol, felicitats pel nou blog i m'alegro de poder llegir articles "censurats", al segle XXI. Es tracta, sense cap mena de dubte, de manifestacions d'una realitat fonamental que ens manté tensos, incòmodes, al món en què vivim. Em refereixo a l'abús de l'autoritat i de la força, amb lleis, amenaces i mentides amb mala fe, per mantenir el poder establert. Hi ha interessos econòmics, més dels que segurament ens podem imaginar, però l'economia, en darrer terme, és una acció política, i d'això tampoc en coneixem massa el fonament. Però és molt important, perquè enllaça amb la fe, la confiança, l'empatia i la solidaritat que el cristianisme va mirar d'incorporar als estaments culturals, social i institucionals, com a eina d'humanitat per fer florir la pietat i la justícia ben entesa. La religió, el fenomen religiós tan banalitzat avui en dia des dels mitjans de comunicació i des del mateix poder polític, per raons diverses (algunes com a reacció històrica evident), era un component humanitari, fins que va deixar de ser-ho per legitimar un embrió monstruós d'estats-religió que confon la humanitat i desvirtua la capacitat humana de comprendre el món com un bé comú. Els prínceps, des del concepte del conte infantil al concepte sobirà que honorà al propi Principat fins el segle XVIII, poden fer el pas, i assumir que han de fer-lo, més quan sobre ell recau un honor ben peculiar, el de Rei de Jerusalem. Un príncep, per cert, que és protagonista al llibre de Tomàs Moro citat al teu article, Oriol. Diu Tomàs Moro, al seu llibre Utopia (pg 187, 2009, Ed. Papers amb accent): "Tot el món hauria arribat fàcilment ja fa molt de temps a les lleis d'aquesta república, si no fos perquè una sola bèstia, l'orgull, príncep i pare de totes les pestes i desgràcies, ho ha impedit. Ell no mesura la prosperitat pels avantatges propis, sinó pels desavantatges dels altres i ni tan sols voldria ser déu si no pogués manar amb insolent prepotència sobre tots els altres caiguts en la desgràcia i la misèria."
Entenc que el teu article parla d'això, però és evident que no es va voler entendre, perquè? Bé, no voldria que ningú es sentís ofès, però es podria dir que per immaduresa històrica.

Oriol Domingo

Val la pena llegir
a Andreu Marfull-Pujadas.
El seu llibre "Causa catalana. Apuntes y comas"
es recomanable.
Va sortir fa uns mesos
però es plenament vigent
Caldrà parlar-ne en aquesta web


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